Pouček a definici, které se vztahují k byznys plánu, jsou desítky. Pomůže vám utřídit a analyzovat si myšlenky v základních oblastech. Co by měl obsahovat?
Co je podnikatelský plán?
Pouček a definici, které se vztahují k byznys plánem, jsou desítky. Ve zkratce však můžeme říci, že jde o písemný dokument, ve kterém si začínající podnikatel potřebuje utřídit a analyzovat myšlenky v těchto základních oblastech:
- Jak podnikat? – jakým způsobem podnikat; firma jako samostatně výdělečné nebo systém se zaměstnanci; jak má vypadat vaše již fungující firma;
- V čem podnikat? – na jaké výrobky nebo službami; pro jakých zákazníků; s jakými odběrateli; na jakém trhu;
- Za co podnikat? – kolik peněz vyžaduje start podnikání; z jakých zdrojů budou;
- Vyplatí se podnikat? – má podnikání potenciál dosáhnout zisku a kdy.
Pomocí podnikatelského plánu bude mít začínající podnikatel jasno v tom, jaký cíl chce svým podnikáním naplnit, jakými marketingovými, personálními a technickými způsoby a jak bude fungovat hospodaření podnikání. Zároveň bude vědět, jaká je potřeba finančních zdrojů na start podnikání a jaké reálné možnosti jejich získání má.
Byznys plán je jedním z prvních pokusů, jak na jednom místě budoucí podnikatel sepíše co a jak jde svůj záměr realizovat, co všechno do toho vstupuje a jaká rizika jsou s tím spojené.
Kdy podnikatel (ne) potřebuje podnikatelský plán?
Nenechte se oklamat motivační literaturou, která navádí na to, že pokud chcete podnikat, máte tak učinit hned. Bez plánování, analýzy a vše dělat za pochodu. Učit se na vlastních chybách. Mějte na mysli, že v reálném podnikatelském životě vás každá chyba bude stát peníze, dokonce může být pro vaše podnikání i fatální. Byznys plán by měl mít proto každý začínající podnikatel.
Má si začínající podnikatel vypracovat podnikatelský plán sám?
Pokud nevíte, v čem a proč chcete podnikat, nepomůže vám žádný odborník. Třeba odpovědět si na otázky ve třech základních oblastech:
- Byznys model – víte, jak a na čem budete vydělávat?
- Zákazníci – znáte své zákazníky a víte, zda jsou ochotni zaplatit za vyřešení jejich problému vám a ne konkurenci a kolik jsou ochotni zaplatit?
- Finance – máte spočítané základní čísla, a tedy zakladatelský rozpočet, plán peněžních toků a podobně? Zjistěte, zda se vám vyplatí podnikat.
Pokud máte v těchto třech bodech jasno, je čas poradit se s odborníkem. Jednak nikdo není odborník na všechny aspekty podnikání a zároveň je dobré dostat nezainteresovaný pohled na váš byznys. Potřebujete si najít někoho, kdo vám řekne pravdu a ne to, co chcete slyšet.
Pokud se přece jen rozhodnete vytvořit si byznys plán na vlastní pěst, pomoci by vám mohli vzory dostupné na internetu nebo v různých publikacích. Na základě nich zjistíte, zda vám v plánu ještě něco chybí nebo kterou část jste podcenili.
Co má podnikatelský plán obsahovat, pokud začínáte podnikat?
Existuje množství doporučení a struktur, podle kterých byste si měli sestavit ideální podnikatelský plán. Sáhodlouhé elaboráty, které mají obsahovat kapitoly jako výrobní proces či vliv na životní prostředí, však mohou začínajícího podnikatele demotivovat a nakonec si řekne, že na to nemá čas.
Úvodem vám stačí promyslet si základní věci. Kdo je váš platící zákazník, proč bude nakupovat u vás a ne u konkurence, kolik jich je, na čem budete vydělávat a jak bude fungovat ekonomika firmy.
Podrobný podnikatelský plán by měl obsahovat:
- celkový přehled (popis firmy),
- analýzu trhu (s orientací na odvětví, ve kterém bude podnikatel působit),
- popis výrobku / služby,
- jakou má podnikatel konkurenci a jakou bude mít konkurenční výhodu,
- kdo je zákazník (segmentace),
- jak bude šířit povědomí o svém produktu / značce (určit si pár propagačních kanálů,které dokáže reálně obsloužit),
- uvedení rizik a jejich eliminace (lze použít SWOT analýza),
- lidské zdroje (organizační struktura),
- finanční plán (náklady a výnosy).
Pro koho je podnikatelský plán určen? Účel ovlivňuje obsah i rozsah
Na jaké účely se vypracovává podnikatelský plán? Ideální odpověď by měla znít, že je určen samotnému podnikateli na vlastní potřeby. Aby se k byznys plánu věděl kdykoliv vrátit a analyzovat, co a proč funguje a proč naopak něco nefungovalo.
Realita je však jiná. Většina podnikatelů se začne o podnikatelský plán zajímat až při žádání o bankovní úvěr nebo při shánění investora. V takovém případě je důležité vědět, co banka nebo možný investor v plánu budou hledat a těm částem věnovat i značnou pozornost.
Banku nejvíce zajímá reálná návratnost ní poskytovaných peněz a osoba, kterému tyto peníze svěřuje. Nepotřebuje slohovou práci. Byznys plán stačí sepsat věcně, jasně odpovědět na položené otázky a jen stručně v bodech. Při posouzení byznys plánu a jeho financovatelnosti vycházejí banky ze čtyř hlavních bodů:
- Osoba podnikatele, jeho zkušenosti a jeho dosavadní materiální a finanční spoluúčast na realizaci nápadu – zda je na podnikání vhodný a co pro to už udělal,
- Dostatečný zájem klientely – zda bude vůbec klientela, která bude ochotna zaplatit cenu za daný produkt / službu,
- Cash flow – ať tržby dovolí podnikateli zaplatit jeho náklady na podnikala a zda mu zůstane na životní náklady a také na splátku úvěru,
- Plán B – co bude podnikatel dělat, když mu to nevyjde.