Expanze podniku ze zahraničí je záležitost, která se pro Českou republiku se vstupem do Evropské unie stála i atraktivní i reálnou záležitostí. Nejde jen o schopnost dorozumět se a mít přeložené prodejní dokumenty do cizího jazyka.

Podnikaní v členských státech EU

S českou živností je možné podnikat i v Evropské Unii, pokud český podnikatel na základě živnostenského oprávnění získaného v České republice vykonával podnikatelskou činnost, ke které je oprávněn v ČR i v zemích EU. Závisí na konkrétních podmínkách stanovených konkrétním členským státem a může se postupně měnit. Proto je vhodné získat informace o podmínkách podnikání osoby z jiné členské země přímo v příslušném státě nebo využít některého z informačních cente.

Sousední země neznamená úspěch

Mnozí si řeknou, že podobné jazyky a mentalita jim zaručí úspěch. Není to pravda. Především rozdíly ve spotřebitelském chování jsou mezi Čechy a Slováky nejcitelněji a pro podnikatele nejdůležitější. Čech si více potrpí na korektní komunikaci a častěji se zapojuje do online aktivit značek. Slovák si více vyhledává informace o značkách na internetu a více je na sociálních sítích komentuje. Na Ukrajině můžete narazit na méně vyvinutou podnikatelskou kulturu a nekalé praktiky.

Situace a legislativa v krajině

Legislativa v zemích EU se stále liší. Některé prohlášení jako například GDPR, jsou všude stejné, ale daňové, obchodní a jiné podmínky musíte upravit. Dále zvažte i spotřebitelské chování a jak ho legislativa ovlivňuje. V Rakousku například nenakoupíte v neděli.

Zvolte si krajinu podle benefitu

Při zvažování expanze si pořádně podívejte benefity, které země nabízejí novým podnikatelům. Když si tam založíte živnost, čeká vás byrokratické a daňové peklo, nebo radost podnikat? Jsou země EU, v nichž jako nový podnikatel (musíte si tam založit živnost nebo s.r.o.) máte přístup k bezúročné půjčce a daňové úlevě. Jen pro zajímavost, nejnižší daně z příjmu právnických osob v Evropě jsou v Rumunsku, Irsku, Bulharsku, Lichtenštejnsku či Švýcarsku.

Kupní síla občanů zahraničních států

Před rozšířením služeb nebo otevřením pobočky nebo si ověřte hodnotu Skutečné individuální spotřeby (AIC) obyvatelů. AIC je ukazatelem materiálního zabezpečení obyvatel, tedy jak dobře si žijí po materiální stránce. Loni byly v tomto měřítku na tom nejlépe Dánové, Lucemburčané, Belgičané, Němci, Rakušané, nebo Finové.

Zákaznický servis

Support

Je velmi důležité nezapomínat na zákaznický servis. Dnes je standardní pro zákazníka vybavit požadavky přes Facebook, Instagram či Twitter. Velkým plusem by mohla být mezinárodní telefonická linka, Skype nebo live chat na webové stránce. Představují investice, pomocí kterých vyřešíte komplikace na dálku pohodlně.

Spotřebitelské návyky a chování, kterým se musíte přizpůsobit

Například, balkánské země mají horší rozvinuté podmínky pro byznys jako západní země. Jižní země jsou známé nižší produktivitou. Vzpomeňme Starbucks. Této mezinárodní síti kaváren trvalo 47 let, než otevřeli první kavárnu v Itálii. Dodnes jsou tam pouze dvě. Italové svou kávu ctí tak velmi, že za žádných okolností nepropadnou konzumnímu trendu. Také pro Starbucks je riziko otevírat provozu tam, kde jim to kultura nedovolí. A toto musí zvážit každý podnikatel.

E-shop

V případě, že máte e-shop, nebo nad ním uvažujete, máme pro vás dobrou zprávu. V roce 2017 se míra důvěry spotřebitelů v přeshraniční nákup v EU přes internet oproti roku 2016 zvýšila o 12%. Podmínky pro expanzi do zahraničí jsou vhodné. Musíte si však dávat pozor na to, aby váš e-shop splňoval pravidla cizí země.

Jak si vybrat zemi pro expanzi a neudělat chybu

Nejdůležitější je udělat si hloubkový průzkum trhu. Velké firmy si na toto najímají konzultanty, ale díky internetu si i menší či střední podnikatel ví udělat obraz o jednotlivých zemích.

Tento web využívá cookies

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Zobrazit podrobnosti